(M)uchenik – Ο Πιστός (2016)

 

Δράμα

Σκηνοθεσία: Kirill Serebrennikov

Πρωταγωνιστούν: Pyotr Skvortsov, Viktoriya Isakova, Yuliya Aug

Έχουμε δει άπειρες φορές το κλασσικό σενάριο εφηβικής επανάστασης: νεαρό άτομο μεγαλώνει σε παραδοσιακό περιβάλλον, γυρνά τη πλάτη του στα πρέπει, και ανακαλύπτει ένα κόσμο απόρριψης των θρησκευτικών και πολιτικών πεποιθήσεων που θεωρούσε δεδομένα. Το ίδιο στόρυ παίζει και στη ρωσικής παραγωγής ταινία του Serebrennikov, αλλά κάπως αντεστραμμένο. Στην σύγχρονη Ρωσία, γνωρίζουμε τον Veniamin, ένα φυσιολογικό αν και κάπως μοναχικό και περιθωριοποιημένο έφηβο που μεγαλώνει με την χωρισμένη μητέρα του. Μέχρι που τρώει φλασιά, συνειδητοποιεί ότι ο κόσμος είναι βουτηγμένος στην αμαρτία και αποφασίζει να υιοθετήσει την ρητορική της Βίβλου, κατακρίνοντας στην πορεία τους ανθρώπους γύρω του και την ηθική τους.

pyotr-skvortsov-the-student-uchenik-01-600x350

Η (κατάμαυρη) αυτή σάτιρα κάνει τις προθέσεις της εμφανείς αργά και σταδιακά, κάτι που αποδεικνύεται απαραίτητο για να κατανοηθούν τα όσα θέλει να πει ο ποιητής (ή ο σκηνοθέτης). Κι η αλήθεια είναι ότι η μεταφορά αυτή του ομώνυμου θεατρικού έργου δεν θα μπορούσε να “κουμπώσει” καλύτερα σε κάποιο άλλο χρονικό και πολιτικό πλαίσιο – κι εδώ θυμίζω ότι η ρωσική κυβέρνηση έχει δεν έχει τρία χρόνια που επανέφερε ως σχολικό μάθημα κάποιου είδους θρησκευτική καθοδήγηση, σε μία απόπειρα να απομακρυνθεί κι άλλο από το κομμουνιστικό της παρελθόν. Ο θρησκευτικός φονταμενταλισμός, τα όσα τον προκαλούν (οικογενειακά προβλήματα, προσπάθεια για ενσωμάτωση και σεξουαλική καταπίεση) και όσα ο ίδιος προκαλεί πλέκονται με δεξιοτεχνία μαζί με την σύγκρουση και την αμφισβήτηση των θεσμών και της εξουσίας (όπως των καθηγητών, της διευθύντριας και του ιερέα), που χαρακτηρίζει την εφηβική ηλικία.

69bbb30a2f6346bbbcd79b4d709b768e

Με όμορφα κάδρα, πολλούς εσωτερικούς χώρους και οπτικό “όγκο”- συνοδευόμενη από κομμάτια όπως το “God Is God” του σλοβένικου, intustrial metal συγκροτήματος Laibach – η ταινία σου μεταφέρει από την αρχή ένα αίσθημα καταπίεσης και αναπόφευκτης σύγκρουσης. Ο Skvortsov, με το γοητευτικά μελαγχολικό, σκεπτικό του πρόσωπό και το απαθές του βλέμμα να μαγνητίζει στα κοντινά, εντυπωσιάζει με την ερμηνεία του και θυμίζει σχεδόν έναν σύγχρονο Ταρτούφο, εγκλωβισμένο στο σώμα ενός νεαρού μαθητή.

Χρησιμοποιώντας σαρκασμό, χιούμορ και μπόλικη πρωτοτυπία,ο Serebrennikov δημιουργεί το πορτρέτο των θεοτήτων της σημερινής εποχής – των εφήβων – και μία ταινία που θα σου τριβελίζει τον εγκέφαλο και την επόμενη μέρα, σαν απόηχος από μεθύσι με ρώσικη Yamskaya.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s