Prometheus (2012)

Σκηνοθεσία: Ridley Scott

Πρωταγωνιστούν: Noomi Rapace, Michael Fassbender, Idris Elba, Guy Pearce, Charlize Theron

 

 

Ο Scott επιστρέφει στο είδος που ο ίδιος βοήθησε να οριστεί. Με τον «Προμηθέα», δημιουργεί μια πρωτοποριακή μυθολογική ιστορία, στην οποία μια ομάδα εξερευνητών ανακαλύπτει μια ένδειξη για την προέλευση της ανθρωπότητας στη Γη, η οποία τους οδηγεί σε μία από τις πιο σκοτεινές γωνιές του σύμπαντος. Εκεί, ανάμεσα σε αντικρουόμενα συμφέροντα, θα συνειδητοποιήσουν πως δεν είναι μόνοι, και η μάχη για επιβίωση αφορά όλη την ανθρωπότητα.

MV5BMzQwODEwODk4Ml5BMl5BanBnXkFtZTcwNTAzOTc5Nw@@._V1_

Η ιδέα του «Προμηθέα» ξεκίνησε ως prequel των γεγονότων του Alien. Ωστόσο, το 2010 ο Damon Lindelof άλλαξε ριζικά του αρχικό σενάριο του Spaihts, καθώς ο Scott ήθελε να δημιουργήσει μια ξεχωριστή ταινία, που προηγείται μεν του Άλιεν και μοιράζεται το ίδιο σύμπαν και τα βασικά στοιχεία, αλλά εξερευνά μια δική του μυθολογική τροπή και νέες ιδέες. Το Prometheus, λοιπόν, είναι ένα «περίπου-prequel». Δίνει πληροφορίες σχετικά με την προέλευση των εξωγήινων πλασμάτων, το εγκαταλελειμμένο πλοίο και τον νεκρό πιλότο/αναβάτη του χώρου από την πρώτη ταινία. Ωστόσο, αυτές οι πληροφορίες αποτελούν ένα μικρό μόνο μέρος της πλοκής, ένα εφαλτήριο για την  για την επιστροφή του Ridley Scott στο sci-fi.

MV5BYmZjMmIzMjQtYzUyMS00NDcwLThhOGMtNDM5ZDc0OGE4OTMxL2ltYWdlL2ltYWdlXkEyXkFqcGdeQXVyNDcxNzU3MTE@._V1_

Χωρίς αμφιβολία, από τεχνικής άποψης ο «Προμηθέας» είναι μια εξαιρετική ταινία. Η μανιακή προσοχή στη λεπτομέρεια είναι εμφανής ακόμη και στο εσωτερικό του διαστημόπλοιου ή τα οχήματα του. Η κινηματογραφία και τα προσεγμένα οπτικά εφέ δίνουν στο σύμπαν της ταινίας την αίσθηση του απέραντου, του ατελείωτου, του χαοτικού. Ο Scott χρησιμοποίησε CGI μόνο όπου ήταν απολύτως απαραίτητο, ενώ ο συνθέτης Marc Streitenfeld έβαλε την ορχήστρα να παίξει τις συνθέσεις του ανάποδα και στη συνέχεια τις ανέστρεψε ψηφιακά, ώστε να πετύχει έναν ήχο ασυνήθιστο και ανησυχητικό, νιώθοντας ότι ήταν ο σωστός για την ταινία.

Η ίδια η ταινία δίνει πολλές υποσχέσεις στα πρώτα είκοσι λεπτά, με την ιδέα ότι οι άνθρωποι δημιουργήθηκαν από τους εξωγήινους, αλλά οι θεολογικές και φιλοσοφικές πτυχές της δεν ερευνώνται ποτέ όπως θα τους ταίριαζε. Όσο όμορφη κι αν φαίνεται, δεν γλιτώνει από το κλισέ και υπερβολικά μπερδεμένο σενάριό της, κι ενώ ξεκινά μια καινούριας μυθολογία, με τον Scott να δημιουργεί έναν κόσμο που συνδυάζει την υψηλή τεχνολογία, τις απαρχές της ζωής, την ανθρώπινη αδυναμία και την απόλυτη φρίκη, καταλήγει στα ίδια με τους προκατόχους της (αντιγράφει τόσο πολύ το Άλιεν σε μερικά σημεία, που έχει ακόμη και την «ανατροπή» του μέλους του πληρώματος με μυστική ατζέντα).

MV5BMTExMTUwNzA1MzJeQTJeQWpwZ15BbWU3MDMzNzcyNzc@._V1_SX1777_CR0,0,1777,884_AL_

Εκτός από το ανδροειδές David (που παίζει φανταστικά ο Michael Fassbender), οι υπόλοιποι χαρακτήρες είναι άτονοι, με τα περισσότερα ονόματα να υπάρχουν μόνο για να «τσιμπήσουν» οι θεατές. Οι αμήχανες, μπερδεμένες τροπές της ταινίας και οι αναπάντητες ερωτήσεις που αφήνει πίσω της την φθείρουν σταδιακά με κάθε λεπτό της προβολής, κι έτσι δεν ξεφεύγει ποτέ από την συμπαθητική μετριότητά της.

Θα απογειωθεί άραγε η φιλοσοφικής φύσης αλληγορία της στο Covenant; H απάντηση από αύριο, στον πιο κοντινό σας κινηματογράφο.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s